Ce aduce Lumea lui Da din pedagogia Montessori?
noiembrie 18, 2023 2023-11-21 15:08
Ce aduce Lumea lui Da din pedagogia Montessori?
În ciuda unor critici, metoda Montessori continuă să atragă aprecieri din multe zone diferite. Există dovezi că cei mici care urmează acest tip de educație au rezultate academice mai bune, un simț mai ridicat al comunității, abilități sociale mai avansate și mai multe șanse să deprindă un simț de dreptate și echitate decât copiii înscriși în școlile tradiționale. ”Help me to help myself” (”Ajută-mă să mă ajut pe mine”) este unul dintre cele mai cunoscute citate Montessori. Acesta se bazează pe convingerea că, având acces la instrumentele și mediul potrivit, fiecare copil poate prospera. Dar ce face pedagogia Montessori atât de diferită? Încurajarea constantă a independenței copilului – lumea lui ”Nu e voie” înlocuită cu lumea lui ”Da”.
CUPRINS
O schimbare de perspectivă
Principii cheie pe care fiecare părinte ar trebui să le cunoască
O lume a lui ”Da” la școală și acasă
Sfaturi practice pentru aplicarea filosofiei Montessori acasă
- Montessori în bucătărie
- Montessori în sufragerie
- Montessori în baie
- Montessori în dormitorul copilului
Ce aduce lumea lui ”Da” din pedagogia Montessori
Pentru majoritatea adulților care au de-a face zilnic cu copii, a spune „nu” este normalul, tradus în propoziții precum: „Nu atinge asta!”, „Nu mai alerga!” „Nu lovi!” etc. Grație filosofiei Montessori pe care o putem aplica ușor și acasă, ne ridicăm, ca și părinți sau educatori, întrebări de genul: ”Ce le oferim copiilor atunci când le oferim o lume a lui „Da”? Ce învață ei când le spunem ce pot face, în loc de ceea ce nu pot face?”
O schimbare de perspectivă
Mulți adulți consideră că e nevoie să îi împiedice pe copii să facă ceva pentru că s-ar putea răni pe ei înșiși sau pe alții. Dar există nenumărate alte motive pentru care ar putea fi nevoie de stabilirea unor granițe, printre care îndeplinirea la timp a unei sarcini precum îmbrăcarea pentru a pleca la timp spre grădiniță sau școală. Pe de altă parte, chiar psihologii spun că cei mici au nevoie de limite pentru a se simți în siguranță și pentru a fi efectiv în siguranță.
Pedagogia Montessori oferă o schimbare de perspectivă. Cum? Prin trecerea de la formularea negativă la formularea pozitivă. Prin a le spune copiilor ce pot face, în loc de ceea ce nu pot face. De altfel, și psihologii confirmă că un copil mic pur și simplu nu aude negația. Atunci când i se spune „Nu fugi”, acesta aude „Fugi, fugi” și asta va face. Dacă în schimb îi spunem „Hai să mergem”, îl ajutăm să înțeleagă limitele mediului înconjurător și îl investim cu puterea de a face ceva.
În plus, spunându-le copiilor ce pot face, le comunicăm că îi respectăm. Că noi ca adulți credem că sunt capabili să-și exercite autocontrolul, să se gândească la ceea ce trebuie să schimbe și că sunt suficient de independenți să respecte limitele. Că, la rândul nostru, le cerem respect copiilor.
Pe scurt, dacă noi adulții facem această schimbare de perspectivă, avem ocazia de a vedea că cei mici sunt capabili de a face multe. Cum anume? Dacă le oferim instrumentele necesare pentru a fi independenți și îi tratăm cu respect și demnitate.
Principii cheie pe care fiecare părinte ar trebui să le cunoască
Maria Montessori credea că predarea abilităților în funcție de stadiul de dezvoltare al copiilor îi va ajuta să învețe mai bine. Ea a introdus un sistem de educație care s-a concentrat pe fiecare copil în parte, arătându-i că este capabil de succes și promovând cooperarea cu alți copii pentru a-și atinge obiectivele. Metodele Montessori au atins un succes extraordinar. Filosofia ei de educație a ajuns populară în toată lumea, până în ziua de astăzi.
Există mai multe principii cheie ale metodei Montessori:
- Un mediu adecvat – în care copiii ar trebui să poată accesa cu ușurință tot ceea ce au nevoie pentru activitățile lor de zi cu zi;
- Instrumente adecvate vârstei - copiii nu sunt adulți și, prin urmare, au nevoie de instrumente pe care le poată folosi cu ușurință și în siguranță (cuțite pentru a ajuta în bucătărie, șorțuri, tacâmuri etc.);
- Libertate - copiilor ar trebui să li se permită să-și aleagă propriile activități precum și durata pe care o petrec în activitățile alese;
- Autodisciplina - copiii au nevoie de o structură; ei trebuie să fie conștienți de limitele pe care trebuie să le respecte, fără a se folosi metode de pedeapsă dure ci disciplina pozitivă care îi ajută pe copii să învețe autodisciplina naturală.
- Învățarea din natură - lumea este plină de materiale practice și naturale din care copiii pot învăța foarte bine.
O lume a lui ”Da” la școală și acasă
Pentru a aplica pedagogia Montessori, fie la școală, fie acasă, e nevoie de crearea de spații conforme cu filosofia lui „Da” – inclusiv mobilier Montessori personalizat. Sala de clasă amenajată în stil Montessori este adesea mediul perfect în care copiii se pot mișca liber, pot atinge lucrurile și pot explora totul. Este un spațiu în care copiilor nu e nevoie să li se spună „Nu atingeți!”, deoarece totul este amenajat special pentru ei.
Dacă dorești să-i oferi copilului același spațiu propice dezvoltării armonioase și acasă, te poți inspira din sălile de clasă Montessori. Totuși, acasă nu este la școală. Este nerealist să încerci să faci din întreaga casă un spațiu „Da” sau să elimini complet cuvântul „nu” din vocabular. Recomandarea experților este mai degrabă să folosești negația cu moderație și doar atunci când este cu adevărat necesar.
Sfaturi practice pentru aplicarea filosofiei Montessori acasă
Vă oferim câteva sfaturi pentru aplicarea filosofiei Montessori acasă, fapt ce poate ajuta la creșterea sentimentului de autonomie al copilului sau copiilor voștri.
Montessori în bucătărie
Achiziționează ustensile potrivite copilului și dă-i voie să te ajute în bucătărie. De exemplu, îl poți lăsa să participe la pregătirea cinei în familie tăind legume, fructe și alte alimente moi. De asemenea, alocă-i copilului sarcini adecvate vârstei. De exemplu, poate ajuta la curățarea blatului sau la așezarea mesei.
Montessori în sufragerie
Pentru a menține sufrageria în ordine, chiar dacă acolo este și spațiul de joacă al copilului, instalează rafturi și polițe de depozitare de tip Montessori. Explică-i copilului tău că toate lucrurile trebuie să ajungă înapoi la locul lor atunci când termină de jucat.
Pentru ca cel mic să poată să exploreze liber fără să creeze haos, pune-i la dispoziție doar câteva jucării pe rând. Poți roti jucăriile într-un spațiu pe care îl poate accesa cu ușurință de unul singur, așa cum sunt rafturile joase.
Montessori în baie
Organizarea tuturor lucrurilor de igienă ale copilului în același loc înseamnă că nu va avea nevoie de ajutorul părintelui. Totuși, până la o anumită vârstă ar putea fi nevoie de un scaun pentru a te asigura că cel mic poate ajunge la chiuvetă.
Montessori în dormitorul copilului
Câteva instrumente simple care permit copilului să ia decizii și astfel să aibă un sentiment de autonomie și control, includ:
- solicită copilului să-și pună hainele murdare în coșul de rufe;
- pune-l să aleagă culoarea hainelor pe care dorește să le poarte într-o ocazie anume;
- permite-i copilului să se îmbrace singur, alocând timp suplimentar dacă îți faci griji că întârziați;
- utilizează etichete cu ”Zilele săptămânii” pentru a ajuta la creșterea independenței copilului.
Ce aduce lumea lui ”Da” din pedagogia Montessori
Atât în cazul părinților, cât și al educatorilor, înțelegerea principiilor Montessori și a raționamentului din spatele lor, cum ar fi motivul pentru care folosim fraze pozitive cu copiii, poate însemna un sprijin real pentru dezvoltarea independenței, autonomiei și încrederii în sine a copiilor. Oferindu-le o lume a lui „Da”, le oferim o lume plină de posibilități nesfârșite pe care ei pot să le exploreze. La Gaudino te putem ajuta cu mobilierul Montessori personalizat, creat cu bucurie pentru a aduce bucurie. Ne poți solicita o ofertă personalizată aici.